Insights Discovery accreditatie is binnen voor Quattro Development

15 juni

Insights Discovery is een krachtige tool om psychologische voorkeuren van mensen in kaart te brengen en herkenbaar te maken op een eenvoudige manier: via de kleuren blauw, rood, geel en groen. Quattro Development is nu ook geaccrediteerd voor dit instrument en zet het in voor coachings van teams en individuen. Hoe werkt dat juist?

Kersverse Insights Discovery practitioner Karl Meyvis legt uit: “Elke kleur komt overeen met een bepaalde voorkeur. Iedereen heeft iets van de vier kleuren in zich. Maar er zijn altijd wel enkele kleuren die domineren. Die kleuren maken zaken makkelijk bespreekbaar in een team. Je creëert hiermee een gemeenschappelijke taal. En dat is een van de eerste stappen in een succesvolle teambuilding.”

Rijk instrument

Quattro Development koos expliciet voor Insights Discovery omwille van de rijkdom van het instrument. Coachees vullen online een vragenlijst in die peilt naar de voorkeuren die bij hen het meest uitgesproken zijn. Het uitgebreide rapport dat daaruit volgt, wordt steeds in een persoonlijk gesprek met de coachee overlopen. “Het is een zeer rijk en genuanceerd rapport. En bovendien ook accuraat. In het gesprek met de coachee doen we uiteraard een validiteitscheck. Daaruit blijkt vaak dat mensen tot meer dan 85% herkennen en erkennen wat er beschreven wordt”, legt Karl uit.

Stereotiepen vermijden

Insights Disovery, gebaseerd op de psychologie van Jung, vertrekt vanuit vier kleuren. Aan elke kleur hangt een specifieke voorkeur:

  • Rood: wilskrachtig, prestatiegericht, veeleisend, vastberaden, doelbewust
  • Geel: dynamisch, enthousiast, overtuigend, expressief, optimistisch
  • Blauw: voorzichtig, nauwkeurig, analytisch, gedetailleerd, objectief
  • Groen: harmonieus, zorgzaam, relatiegericht, ontspannen, geduldig

“Op die 4 kleuren mag je je zeker niet blind staren”, weet Meyvis. “Op basis van de kleuren zijn er 72 posities bepaald. En de combinatiemogelijkheden zijn eindeloos. Dus niet elke ingenieur is een blauwe, niet elke hr-medewerker een groene, niet elke marketeer een gele of niet elke CEO een rode. Mensen hebben voorkeuren uit verschillende kleuren die ze inzetten afhankelijk van de situatie.”

Insights Discovery geeft inzicht

In bepaalde omstandigheden moet je dus meer of minder uit je comfortzone komen en meer of minder energie inzetten. “Je kan het vergelijken met een selfie nemen en ‘candid camera’. Voor een selfie haal je alles uit de kast om je van je beste kant te laten zien. Bij een verborgen camera ben je veel minder bewust bezig met hoe je overkomt. Dan handel je meer naturel”, vergelijkt Karl treffend.

Individuele coachings

En dat maakt het interessant voor persoonlijke coaching. Rond leidinggeven bijvoorbeeld. Je krijgt inzicht in je eigen functioneren. Je ontdekt hoe je medewerkers met andere voorkeuren beter aanpakt. En waar je zelf op moet letten om blunders te vermijden. Zo kom je makkelijker en sneller tot resultaten.

Teamcoaching

Dat Insights Discovery een gemeenschappelijke taal geeft aan de deelnemers van een teamcoaching, vermeldden we eerder al. De kleurentaal helpt om begrip op te brengen voor de onderlinge verschillen in aanpak van werksituaties. Zo slagen collega’s erin om efficiënter te communiceren en verloopt samenwerken veel vlotter.

Door de kleuren krijgen ze inzicht in hun eigen voorkeurstijl en in die van de anderen. Ze beseffen dat hun kleur ook maar één manier is om naar de realiteit te kijken, naast de andere kleuren of manieren. “Dat doet iemand heel bewust nadenken over de eigen bijdrage en rol in het team, altijd een mooi en verrijkend inzicht”, besluit Karl Meyvis.

Interesse voor Insights Discovery in coachingstrajecten? Bel of mail.