Sterker leiderschap vraagt meer verbinding

03 mei

Een sterke verbinding met je medewerkers is een kenmerk van sterk leiderschap. Dat realiseer je door verbindende communicatie. Hoe pak je dat nu concreet aan?

Verbinding en verbindend leidinggeven zorgen ervoor dat je een klimaat creëert waar medewerkers zich veilig voelen. Er heerst vertrouwen, mensen voelen zich betrokken bij jou als baas en bij hun collega’s. Ze kunnen en durven elkaar aanspreken op een correcte manier over zaken die moeilijk liggen. Het effect van zo’n klimaat is dat het team veel meer resultaatgericht en efficiënt werkt.

“Om die verbinding te realiseren halen we de mosterd bij het concept van verbindende communicatie”, legt consultant Karl Meyvis uit. “Voor mij is dat een ‘topconceptje’. Ik vind het ‘top’ omdat je met deze vorm van communicatie niet verwijt of oordeelt, maar hoort wat de ander nodig heeft zonder je aangevallen te voelen. Ik noem het ‘conceptje’ omdat het op het eerste zicht heel gemakkelijk lijkt.”

Verbinding in 4 stappen

Simpel gezegd, verloopt verbindende communicatie in 4 stappen:

  1. Beschrijf de feiten: wat zie je gebeuren?
  2. Benoem het gevoel dat je daar bij hebt.
  3. Identificeer de behoefte die achter dat gevoel zit.
  4. Richt een verzoek naar de andere die die behoefte zou kunnen vervullen.

Dit wordt duidelijk aan de hand van een concreet en heel eenvoudig voorbeeld: je collega komt te laat op een afspraak en dat stoort jou. Hoe zeg je dat in verbindende communicatie?

  1. De afspraak was om 9 u. en ik zie dat het nu 9.15 u. is.
  2. Ik voel me lastig.
  3. Ik had graag stipt begonnen omdat ik voldoende tijd wilde voorzien voor deze bespreking.
  4. Zie je het zitten om me in het vervolg te verwittigen, dan moet ik me niet meer zo druk maken?

Je vertrekt dus vanuit een behoefte en maakt die heel concreet. Stel dat een medewerker klaagt: “Ik krijg veel te veel mails (stap 1). Ik voel me verzuipen (stap 2). Ik wil rust in mijn hoofd (stap 3).” Dan kan je als leidinggevende samen met die medewerker op zoek gaan naar een concrete manier om die rust te realiseren (stap 4). Zo werk je vanuit een algemene klacht via de stappen van verbindend communiceren aan concrete oplossingen.

3 voorwaarden

Klinkt makkelijk op het eerste zicht. Net daar ligt het addertje onder het gras. Ook al lijkt het eenvoudig, toch krijg je deze vorm van communicatie niet zo snel onder de knie. Je moet het echt bewust aanleren, omdat je elke vorm van oordelen of verwijten moet vermijden. En net dat zit vaak ingebakken in ons denken en spreken. Daarom beschikt elke gesprekspartner best over:

  1. Een hoge dosis zelfkennis en zelfempathie: weten van jezelf wat je eigenlijk wilt, welke behoefte onvervuld is, wat maakt dat je een bepaald gevoel hebt.
  2. Een gezonde portie empathisch luisteren en spreken: zo geraak je niet te snel verstrikt in eigen gedachten en vermijd je de neiging het gesprek over te nemen of gewoon niet meer te luisteren naar de ander.
  3. Eerlijkheid en durf: de moed om het initiatief te nemen om de ander aan te spreken en rechtuit te zeggen waar het op staat.

Groeien in verbinding

Deze 3 voorwaarden tonen aan dat het wel degelijk veel oefening vraagt om dit ogenschijnlijk eenvoudige ‘topconceptje’ onder de knie te krijgen. “Je kan hier in blijven groeien je leven lang en steeds stappen zetten naar meer zelfkennis, empathie en durf”, stelt Karl. En oefening baart kunst, zoals hij zelf aantoont. “Gaf ik mezelf eerst een 5 op 10 voor verbindende communicatie, dan scoor ik nu, na een intensieve training, toch al 7 op 10”, lacht hij.

Quattro Development past dit model van verbinding dan ook steeds meer toe in eigen trainingen rond leidinggeven en klantgerichtheid. “Je ziet al snel heft effect van deze methode. Moeilijkheden worden makkelijker bespreekbaar, teams werken vlotter samen, de omgang met klanten verbetert en medewerkers hebben meer vertrouwen en zijn gelukkiger”, heeft Karl ondervonden. Verbindende communicatie zet zaken in beweging. Het maakt iets bespreekbaar op een respectvolle manier. En dat heb je als leidinggevende in een steeds veranderende organisatie broodnodig.

Meer weten?